۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

کاهش آماربیماری‌های واگیردار در کردستان نیاز به اراده جمعی دارد

کاهش آماربیماری‌های واگیردار در کردستان نیاز به اراده جمعی دارد

سنندج- رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: کاهش آماربیماری‌های واگیردار در کردستان نیاز به اراده جمعی و استانی و ارائه برنامه نافذتر و اجرایی تردارد.

به گزارش خبرنگار مهر، طیب قدیمی ظهر امروز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با دستورکار ارائه گزارشی در ارتباط با حوزه بهداشت استان در سالن شهدای دولت تشکیل شد، به استراتژی های بخش بهداشت اشاره کردو گفت: ارائه خدمات پیشگیری و درمانی، واکسیناسیون و مکمل‌یاری گروه‌های هدف، آموزش بهداشت با موضوعات مختلف و انجام آزمایشات کنترلی در حوزه آب، موادغذایی و عوامل خطر محیط از جمله استراتژی های این حوزه است.

وی عنوان کرد: غربالگری بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار، پزشک خانواده و PHC شهری و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه سلامت ازدیگر استراتژی‌های حوزه بهداشت است.

وی به عوامل تهدیدکننده سلامت هم اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش بیماری‌های واگیر هم چون تب ملت و حیوان‌گزیدگی، افزایش بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و وجود اعتیاد خودکشی و بیماری‌های روانی از جمله عوامل تهدید کننده سلامت در استان ما محسوب می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: کاهش آماربیماری‌های واگیردار در کردستان نیاز به اراده جمعی و استانی و ارائه برنامه نافذتر و اجرایی تردارد.

قدیمی بیان کرد: افزایش استفاده از مواد غذایی غیرمجاز، سموم و کودهای شیمایی، افزایش بیماری‌های ناشی از سوء‌تغذیه، مشکلات اجتماعی و کمبود منابع آب آشامیدنی از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت هستند.

وی به بیان  دستاوردهای حوزه بهداشت در استان پرداخت و گفت: پوشش بالای دسترسی به خدمات، کسب رتبه برتر کشوری در جذب رابطین و داوطلبان سلامت، افزایش در خدمات پیشگیری دهان و دندان، واکسیناسیون بالای گروه‌های هدف در حد صد در صد و پوشش بالای معاینات دانش‌آموزی از جمله این دستاوردهاست.

وی بیان کرد: غربالگری ۲۴۰ هزار و ۷۴۹ نوزاد از نظر کم‌کاری تیروئید و درمان ۸۴۲ نفر و همچنین شاخص ۹۵.۵ درصدی بهسازی و بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از دیگر دستاوردهای علوم پزشکی استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات را سه علت اصلی مرگ ومیر در کشور و به تبع کردستان ذکر کرد و گفت: در طی سال های ۹۱ تا ۹۳ میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در استان ۳۵ درصد بوده است.

قدیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۱۸ خانه بهداشت فعال در استان وجودد دارد، بیان کرد: برای تخریب و بازسازی ۳۹ خانه بهداشت فرسوده در استان نیاز به ۵۹ میلیاردو ۲۸۰ میلیون ریال اعتبار است.

 

 

 

کد خبر 3561405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha